Așa DA și Așa NU esențiale: Cum să reușești primii pași în marketing.
Ideea de afaceri este bine gândită, piața, clienții și concurenții sunt analizați, iar oferta de produse și servicii este clar definită. Deci, gata de start! Pe lângă ofertă și structura de preț, comunicarea cu clienții (actuali și potențiali) este o componentă esențială. Ce poate merge prost în acest proces este rezumat în următoarele Do’s și Don’ts.
CLIENȚI
DO: Ascultă, testează și optimizează
Cine sunt clienții mei? Ce îi motivează? Sau altfel spus, cine ar fi trist dacă produsul sau serviciul meu nu ar mai exista? Acestea sunt întrebări esențiale pe care fiecare antreprenor ar trebui să le răspundă sau să formeze o ipoteză solidă înainte de a cheltui mulți bani pe marketing.
DON’T: Pierderea din vedere a grupului țintă
A fi convins de ideea ta de afaceri este bun. Dar nu trebuie exagerat. Un mic test de autoevaluare: Dacă clienții sunt de vină pentru că nu înțeleg produsul și nu văd genialitatea ideii, atunci cel mai probabil ceva nu este în regulă cu produsul sau comunicarea mea.
Multor companii, indiferent de dimensiunea lor, le este greu să nu cadă în capcana de a-și optimiza produsele și serviciile încontinuu, pierzându-și clienții din vedere. Aceasta este și o cauză pentru care piața pentru consultanți externi este în plină expansiune. Dar antreprenorii pot beneficia și ei de o perspectivă externă, cerându-le prietenilor și familiei să arunce o privire pe site, pe broșură sau pe afiș: Este totul clar? Avantajele sunt clar comunicate? Mă simt abordat? Sunt convins?
PLAN DE MARKETING
DO: Planificarea nu garantează succesul, dar este importantă
Odată ce ai înțeles cine sunt clienții tăi, este timpul să investești într-o planificare de marketing și comunicare concretă și realistă. Planul de marketing reunește obiectivele strategice, grupurile țintă și abordarea. Planificarea ajută să nu pierzi din vedere marketingul atunci când proiectele se înmulțesc și timpul este limitat. De asemenea, planificarea ajută să verifici presupunerile tale (de exemplu: Este realist să atragi X clienți noi la costul Y?). Cu cât este mai concret, cu atât este mai bine: Planul de marketing poate fi un sprijin imens dacă funcționează ca o listă de verificare, indicând când sunt planificate anumite acțiuni, cine le organizează și cât buget ar trebui alocat pentru ele.
În ceea ce privește bugetul: Marketingul nu trebuie să fie scump. De cele mai multe ori, o idee bună este suficientă pentru început. Dar antreprenorii trebuie să-și aloce timp pentru găsirea ideilor.
DON’T: Marketing … doar pentru că trebuie
Pentru mulți antreprenori, nu doar planul de afaceri, ci în special planul de marketing, este văzut ca o sarcină enervantă. Poate funcționa și fără un plan. Dar riscul este mare ca marketingul să devină un puzzle fără un fir conductor în design și în mesaje, iar măsurile să nu fie implementate atunci când este oportun, ci doar când timpul permite.
În special în faza de început, antreprenorii tind să neglijeze comunicarea cu potențialii clienți. Adesea, ei se concentrează pe produs sau optimizează serviciul și uită să informeze grupurile țintă despre noua afacere și serviciile sale. Desigur, serviciul pentru clienți este pe primul loc pe agendă, dar atragerea de noi clienți ar trebui să urmeze imediat. În plus: Clienții mulțumiți sunt cei mai buni ambasadori. Poate că acesta este și un punct de plecare pentru marketingul propriu.
POVESTEA
DO: Povestește istoria companiei
Se așteaptă ca antreprenorii să fie convinși de ceea ce fac. „De ce?”, adică motivele și motivația pentru înființarea companiei, este o bază excelentă pentru o poveste bună. Și o poveste bună despre companie ajută la atingerea și legarea emoțională a clienților. Nu trebuie să fie povestea despre dezvoltatorul de computere care a trecut de la garaj la o companie globală de tehnologie. Este vorba despre propriile idei, valori și viziuni.
Adesea, antreprenorii trebuie doar să iasă din rutină. Atunci își pot conștientiza „de ce-ul”: De ce există compania? Ce vrem să schimbăm în viețile oamenilor? Ce convingere ne motivează? Ce ar lipsi dacă compania nu ar exista? În contrast, întrebarea „cum”, adică cum ar trebui realizată viziunea, este mult mai ușor de răspuns pentru majoritatea antreprenorilor. Aici ei pot clarifica ideile și avantajele produselor și serviciilor lor.
Exercițiul merită: Rezultatul este o poveste despre companie și, pe baza acesteia, o comunicare cu clienții credibilă, captivantă și care creează identificare.
DON’T: Focalizare pur tranzacțională
Pe de altă parte, acțiunismul și acțiunile de marketing individuale, care nu sunt sau sunt slab legate între ele, duc de obicei (dacă duc) doar la un succes de moment în vânzări, dar nu la un succes pe termen lung. O poziționare pe termen lung cu o poveste și măsuri care se bazează una pe alta urmărește un alt plan: Este vorba despre relații și legarea clienților. Desigur, măsurile de marketing pe termen scurt, axate în principal pe vânzări, pot avea sens, cum ar fi zilele de promoție, dar ele ar trebui să fie integrate în mixul de marketing.
DESIGN
DO: Consistență în tot
„O imagine valorează mai mult decât o mie de cuvinte” – această frază se potrivește perfect cu un logo bun. Logo-ul dă companiei o față și reunește identitatea companiei în culori și elemente grafice. Ideal, logo-ul ar trebui să fie parte a sau primul produs al designului corporativ (CD). CD sau ghidul de stil este ghidul vizual pentru o companie și oferă informații despre culorile care ar trebui utilizate în comunicare, despre fonturi, dimensiuni de font și culori de font.
Dacă designul corporativ este reflectat în toate informațiile tipărite și digitale, atunci are o influență puternică asupra modului în care un produs sau o companie este percepută. Poate crește recunoașterea și notorietatea și, în cele din urmă, poate consolida marca.
DON’T: Nepăsător și neautentic
Pe tejghea sunt și zac diferite materiale de marketing, cum ar fi pliante, carduri de bonus și vouchere. Dacă tonul de culoare al logo-ului sau sloganul variază pe materiale, observăm imediat eroarea. Prezentările nu sunt consistente și, în cel mai rău caz, pot părea neprofesioniste clienților.
Este ca în multe alte situații: Doar eroarea arată necesitatea unei structuri, pentru procese de coordonare în echipă sau pentru un ghid de stil.
COMUNICARE VIZUALĂ
DO: Folosește ilustrații
Imaginile, graficele și designul pot însoți informațiile, le pot simplifica și face mai ușor de înțeles. În același timp, ele au un impact mult mai emoțional decât textul. Un argument esențial pentru ilustrații este viteza. Oamenii pot procesa informații vizuale mult mai repede decât textul – de 60.000 de ori mai repede. Și viteza este un mare avantaj în era comunicației mobile.
Antreprenorii pot găsi multe exemple bune pe internet: fie imagini bine aranjate pe Instagram, fotografii care stârnesc curiozitatea despre poveste sau infografice sau videoclipuri animate care aduc un subiect complicat la punct. Nu trebuie să subestimăm GIF-urile animate. Acestea sunt ușor de creat și devin adesea virale.
Deci, creativitatea echipei este solicitată. Dar de obicei nu funcționează fără sprijin profesional. Nu trebuie să angajezi o agenție grafică mare și scumpă, o consultare online cu experți în grafică, cum ar fi serviciul de design AVERSEZ, oferă sfaturi valoroase și ajută la implementare.
DON’T: Important e să fie o imagine
Comunicare vizuală, dar nu cu orice preț! Fiecare măsură de marketing trebuie să se potrivească cu compania și ar trebui să fie bine implementată. Începe cu motivele, care ar trebui să fie autentice și să se potrivească cu ocazia de comunicare. Termenul „decalaj text-imagine” descrie una dintre cele mai mari greșeli în alegerea imaginii: imaginea pur și simplu nu se potrivește cu textul. În plus, calitatea trebuie să fie pe măsură: fotografiile pixelate sunt evidente. Suntem obișnuiți cu calitatea datorită celor mai noi camere de pe smartphone-uri. Și, în cele din urmă, este ideea din spatele „imaginilor” care contează și convinge.
MATERIALE DE MARKETING
DO: Prezență profesională
Deși trăim în era digitală și contactul personal a fost puternic limitat din cauza pandemiei, contactul personal cu clienții și partenerii de afaceri va rămâne important și în viitor. Pentru antreprenori, este esențial în fiecare întâlnire să transmită o impresie profesională și să poziționeze optim marca propriei companii în fața interlocutorului. În acest context, materialele de marketing (de exemplu, cartea de vizită) cu un design bun și de înaltă calitate joacă un rol important.
DON’T: Un mix haotic
Mai mult nu înseamnă neapărat mai bine – materialele de marketing trebuie utilizate în mod strategic: dacă informațiile sunt prezentate în multe forme și culori diferite pe tejghea sau la standul de expoziție, clienții pot fi rapid copleșiți. La implementare, antreprenorii ar trebui să aibă în vedere grupul țintă și să se concentreze pe o realizare de înaltă calitate.